Sanoma is in Nederland marktleider in tijdschriften en digitale media. Met de overname van SBS wil Sanoma een breed media-aanbod kunnen bieden aan adverteerders en consumenten. ,,Hiermee verstevigen we onze positie op de Nederlandse mediamarkt”, zei topman Dick Molman van Sanoma Media Netherlands. ,,SBS heeft de tv-kanalen die naast de media van Sanoma ingezet kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat we als mediabedrijf in staat zijn om in te spelen op de toekomstige behoeften van consument en adverteerder.”
Sanoma is in bereik het grootste mediabedrijf van Nederland. De Finse uitgever nam in 2001 VNU Tijdschriften over en kreeg daardoor bekende bladen zoals Panorama, dat al sinds 1913 op de Nederlandse markt is, en Libelle (sinds 1934) in handen.
Sinds april gaat het concern door het leven als Sanoma Media om te benadrukken dat het om een mediabedrijf gaat. Sanoma Media maakt deel uit van het internationale mediabedrijf Sanoma Group, waarvan het hoofdkantoor in het Finse Helsinki is gevestigd. Sanoma Media Netherlands is onderdeel van Sanoma Media, waarvan het hoofdkantoor in Amsterdam zetelt. Bij Sanoma Media Netherlands werken 1600 mensen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl